مقالات

لوله و اتصالات نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ چیست؟

لوله نیوپایپ و اتصالات نیوپایت در واقع نوعی از لوله و اتصالات است که از پنج لایه تشکیل شده است. ترکیب این تجهیزات، فلز و پلیمر است که در برابر دما تحمل بالایی دارند و قادر به تحمل دما تا 90 درجه سلیسوس هستند. همچنین جنس این لوله ها از نوع برنج است و با آلیاژ نیکل آبکاری شده اند.

ویژگی‌های لوله و اتصالات نیوپایپ

این لوله از ترکیب فلز و پلیمر ساخته شده است. خواص این دو ماده این قابلیت را به نیوپایپ داده که مصارف مختلفی داشته باشد. همچنین بتواند دمایی تا حدود 90 درجه سلسیوس را تحمل کند.

این لوله با تکنولوژی روز ساخته می‌شود و با توجه به مواد به کار رفته در ساخت آن، مزایای بسیار بیشتری نسبت به لوله‌های قدیمی و فلزی دارد و توانسته است جایگزین آن‌ها در موارد زیادی شود. این لوله نسبت به محاسنی که دارد قیمت بسیار مقرون به صرفه تری نسبت به سایر لوله‌ها دارد و چون در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت خوبی دارد، از طول عمر مفید زیادی برخوردار شده است، به طوری که عمر آن 50 سال تخمین زده شده است. رسوب‌پذیری یکی از عوامل تاثیرگذار در افت فشار داخل لوله کشی‌هاست که خوشبختانه این لوله، در این مورد مقاومت خوبی دارد و مانع افت فشار داخل لوله می‌شود.

آلومینیوم با جوش آلتراسونیک سبب افزایش مقاومت آن در فشارهای بالا شده و باعث می‌شود که نفوذپذیری اکسیژن آن و همچنین انبساط طولی، به حداقل برسد.

مزایا و معایب نیوپایپ

مزایا

• مقاومت زیاد در برابر فشارهای سطحی و زیرسطحی

• طول عمر بالا در مقایسه با لوله‌های فولادی و گالوانیزه

• عدم رسوب‌پذیری و فرسایش

• عایق در برابر گرما و سرما

• استانداردهای کامل جهت مصارف آشامیدنی

معایب

• ضریب انبساط حرارتی بالا

لوله‌های پلیمری نسبت به لوله‌های فلزی، دارای ضریب انبساط حرارتی بیشتری هستند. زمانی که آب با دمای بالا داخل این لوله‌ها جریان دارد، دمای بالا باعث می‌شود طول لوله زیاد شود. در این حالت اگر خطوط لوله باز نباشد، در آن تنش ایجاد شده و در نهایت باعث کمتر شدن عمر مفید این لوله می‌شود.

• نفوذ‌پذیری لوله

این لوله‌ها به خصوص زمانی که برای تاسیسات حرارتی استفاده می‌شوند، اگر اکسیژن به داخل آنها نفوذ کند، منجر به خرابی قطعات آن می‌شود. برای مقابله با این مشکل، لایه آلومینیومی استفاده می‌شود که اگر مقاومت خوبی داشته باشد، باعث می‌شود استحکام و جوش‌پذیری آن افزایش پیدا کند.

• چسب میان لایه‌ها

2 لایه چسب بین لایه آلومینیومی و لایه درونی و بیرونی پلی‌اتیلن مشبک شده، به منظور چسباندن لایه‌ها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *